2011年3月8日火曜日

優れたソーシャルメディアマネージャが持ってるスキルとは?


面白い記事がソーシャルメディアトゥデイに載ってたから、簡単に紹介。

What Makes an Exceptional Social Media Manager?

優れたソーシャルメディアマネージャが持つスキルを三つに分類。

■MUST HAVES (必要不可欠なスキル)
(1)Marketer first social media marketer second.
ソーシャルメディアはあくまでマーケティング戦略における選択肢の一つである。
他のコンテンツ、SEO、メールマーケティングとの関連性等が分からないならば、
優れたソーシャルメディアマーケティングはできない。

(2)You are a very good writer
優れた物書きであること。
文章を書く機会は、つぶやきやスキャナー等々の台頭で、次第に減ってきているが、
同時にその重要性は高まってきている。

(3)You understand that content drives social media marketing.
コンテンツがソーシャルメディアマーケティングを可能にする。
ソーシャルメディアによるやり取りは、とても価値あるものだが、
そのやり取りからコンテンツを生成できなければ、次のレベルにはいけない。

(4)You embrace the “social” aspect of social media marketing.
ソーシャルメディアマーケティングの「ソーシャル」な側面が好きであること。
どれだけtwitter経由であり、家でのF2F会話と違っていても、
人に関心を抱いて、人との交流を楽しめなければ、いつか気力を消耗してしまうだろう。

(5)You know or want to learn the ins and outs of social media properties.
強い関心をもって、ソーシャルメディアの隅から隅まで探検し尽くせること。
ソーシャルメディアでは、どこに将来の潜在的顧客が隠れているか分からない。
常にアンテナをはって根気良く探せることが重要だ。


その他にNICE TO HAVESとBONUSがあるが、それはここに引用しておくので、
参考にして欲しい。

■The Nice-to-Haves

You move quickly but with a defined purpose.

Social media is a fast-moving game, but fast cannot turn into sloppy.

You are a real self-starter.

I hear the phrase “self-starter” at least once a day, and I only know a handful of true self-starters. If you are one of the real ones, you may have a place in social media marketing. In any industry or category that is still being defined, self-starters can secure an immediate advantage.

You are not a diva (or the male equivalent).

Social media marketing is a team sport. Everyone has an ego, but if you want to play this role you’d better find a way to suppress it.

You think strategically.

If you are able to articulate how social media fits into a broader marketing strategy and how it contributes to even broader corporate goals, you are golden.

■Bonus Points

You never call yourself a social media maven or guru.

Most social media mavens or gurus could never actually manage a social media campaign; they just play the super hero role in meetings.

You come with a social media audience.

If you’re joining an organization and already have a social media following, you have a head start. That alone should not get you the job though.

For those of you who consider yourselves exceptional social media managers, what is missing from this list? For those of you who have hired social media managers, what separates the good candidates from the poor ones?

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